1. Co zawiera wyprawka?
- ubrania na zmianę,
- szczoteczka do zębów i pasta, kubek w „ochronkach”,
- kapcie na zmianę,
- artykuły higieniczne (chusteczki mokre, pampersy, kremy ochronne od słońca i zimowe),
- prześcieradło, kocyk i poduszeczkę,
- fartuszek do malowania.
2. Pierwsze dni w przedszkolu — co może pomóc dziecku i rodzicom?
- Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich, kontaktowanie dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw.
- Uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą.
- Informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców.
- Ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych).
- Zabawy z dzieckiem w przedszkolu, przedstawianie jego realnych zalet, m.in. obecność rówieśników, wielość zabawek.
- Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców — naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać) — duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi.
- Pożegnajmy się z dzieckiem w szatni, szybko, i bez łez.
- Wcześniejsze poznanie przedszkola — spacery w kierunku placówki, krótkie wizyty w przedszkolu, udział w dniach adaptacyjnych i drzwiach otwartych.
- „Kawałek domu” — drobiazg przyniesiony przez dziecko z domu, np. ulubiona zabawka, poduszeczka.
- Wcześniejsze odbieranie dziecka w początkowym okresie (zawsze należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą).
- Chwalmy dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Jeśli dziecko bardzo płakało, powiedzmy mu, że wszyscy ludzie denerwują się trochę i boją robiąc coś pierwszy raz, ale po kilku dniach czują się pewniej — tak będzie i z nim.
Okres adaptacji przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) — bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej.
Płacz jednych udziela się innym. Ale są nauczycielki i pomoc innych pracowników. Tyle rąk, żeby poprzytulać maluszki. Oczywiście nie wszystkie dzieci się dają przytulać i ich lęk trzeba przełamać inaczej. Wszyscy jesteśmy tu od tego,
3. O co prosimy?
- Podpisanie wszystkich rzeczy należących do dziecka (pościel, przybory toaletowe itp.) niespieralnym mazakiem.
- Nieprzynoszenie małych zabawek lub zawierających małe elementy łatwe do połknięcia; inne zabawki przynosimy tylko w piątki.
- Spisanie i przekazanie nam wszystkich istotnych informacji dotyczących Waszego dziecka (zasypiania, ulubionych zabaw, niewerbalnej komunikacji, potrzeb i uzdolnień, itp.).
- Niewchodzenie do sal — dziecko odbierze od Was ciocia spod drzwi sali, również jeśli przychodzą Państwo po dziecko prosimy pokazać się nauczycielce w „bulaju” lub poprosić innego pracownika będącego na korytarzu o wywołanie dziecka.
- Prosimy o niewywoływanie nauczycielek z sal w chwili odbierania dziecka w godzinach popołudniowych. Indywidualnych informacji o dziecku nauczycielki chętnie udzielą Państwu w godzinach odpoczynku poobiedniego (12.30–14:00).